Kære læser

Er denne skrivelse legal? Vi har på skrømt undersøgt det, og er kommet til den faste overbevisning, at det må være legalt at
læse Dagens Digt, så længe man ikke memorerer digtene ordret.
Det er muligvis også er legalt at affatte samme pamflet, i den udstrækning udgiveren er i god tro. Og det er vi - netop af
samme grund.

Denne sidste overvejelse minder lidt om tallet "p". Tallet "p" er det antal minutter dagligt, man overvejer tallet "p". Det er et
skråplan at komme ind på, og værdien bør helst ikke være over fem, ligesom man generelt bør holde sig fra selv-referende
systemer for at holde sig nogenlunde i mental balance.

Men til sagen: Selvreferende Digte. Vi hopper lige ind, hvor det gør mest ondt:

Kærlighedssonet

Jeg erklærer dette digt for at være en sonet:
For det første, fordi det har fjorten linjer.
For det andet, fordi det vil vise sig
allerede i første linje, at have indvarslet
en overraskelse: Nemlig for det tredje
fordi man ikke vil kunne gennemskue
meningen med det, før jeg selv
har fundet den: For det fjerde skal dette her
frem for alt ikke handle om den eneste ene
for den slags findes ikke længere: Og hvilken frihed
at kunne tale sådan om den eneste ene.
Den eneste ene har forladt mig, og jeg er for gammel
til at finde en ny. For det sjette og syvende vrøvler jeg.
Finde en ny! Der er kun den eneste ene.
Så det blev altså en sonet med femten linjer.

Henrik Nordbrandt
Fra "Pjaltefisk"
Gyldendal 2004

I stedet for at indtroducere forfatteren, bringer redaktionen her en overvejelse: Hvad er meningen med at skrive et så
festligt digt om at miste den eneste ene (eller rettere: frem for alt ikke handle om det)? Eller er Henrik bare ude på at
pjanke, og har han slet ikke mistet sin eneste ene, lige så lidt som sonetten er en sonet?

Totusinde og fire er bare Så Meget Last Year, så vi svømmer tættere på tyvefemten med Bistok der ikke hedder røgsystem
længere, fra tyvenulfem. Vi har klippet nogle gentagelser ud, men ellers er vi helt teksttro som næsten altid. Der er vel tale
om et potpurri i jobmuligheder, og spørgmålet til læseren er nu: Er der tale om socialrealisme?

Arbejd

arbejd arbejd
arbejd arbejd
arbejd arbejd
arbejd arbejd!

Blæs:
Mandag morgen på den gamle fabrik
Drejer en rørtang
Trækker et stik
Jeg' magtfuld
Flytter rundt på noget savsmuld
Stempler ind klokken halv 7
Pragtfuldt
Solen skinner som altid
Arbejder halvtid
Heltid
Fuldtid
Deltid
Overtid
Kommunikerer med intercom
Sommer gik med sol og slik og rom
Vinter kom
Gaar på job for min lomme er tom
Rum pupupum pupupum
Trækker en tærte
Vender den om
Tarmene skriger
Men jeg blir' ved mit samlebånd
Tjek!

Phang:
Tjek ind når jeg arbejder hårdt
Tjek ud fra min lagerplads i Spejdersport
Varer på stub, soveposer ned i kasser
Gæt engang hvem der reparerer luftmadrasser..
10 minutters frokost ikke tid til snak
Varm, varm kop vand og en madpakk'
Så i gang igen - arbejd arbejd!
Teltstang igen - arbejd arbejd!

Så om natten er jeg vagtmand
Slæber kul i en vagtspand
Afterdark på Helgoland
Tænder en røg i det varme sand - bjæff bjæff
Så i gang igen - arbejd arbejd
Teltstang igen - arbejd arbejd
Kom i gang igen - arbejd arbejd
Gør den lang igen - arbejd arbejd

- Omkvæk -

Pust den op pust prisen op slut med at lege nu - lege nu
Sagsbehandler sir' til dig gader du skal feje nu - feje nu

Blæs:
Hvis du har et job altså et: d-j-o-b
Om du så går og puster gader eller varmer en ske
så pump en løveklo i luften der hvor øjet kan se
og sig 5-9
5-9 til det P

Eagger:
Blip blop
Jeg har det godt
Lille mø ka jeg gi' dig et job
Aktivere dig? ALDRIGT
Mastubere dig? FARLIGT
Det herligt når det kærligt
Gnid op og ned på en stang, lav romerdans
Vis din balle for Hans med den lange lans'
Det mit job
Sorte penge
Rige piger kommer ind viser flænge
Fattige piger kommer ind renser senge
I skal op i systemet op op
Grimme piger
Altid skæve
Gamle tykke mænd med på slæv
Skrub Tom Yam med noget sæbe
I skal op i systemet op op ja op i systemet ja op op

Doktor Robot:
Er der en doktor op i den her moder?
Så stik en arm op med kabler og dioder
Én mand titusinde metoder
Fler' kræmmere
Fler' boder
Bittesmaå sko - kæmpestore hoveder
Ingen nærring - ren hundefoder
Psykopater - Svovler og soder
Fucker lortet op
Hmm, det på mode så
Kom i gang igen - arbejd arbejd
Stuegang igen - arbejd arbejd
Hvor er kniven henne - arbejd arbejd
Vietnam igen - Arbejd arbejd

- Romkvæk -

Tjek ind når jeg arbejder hårdt
Tjek ud fra min lagerplads i Spejdersport
Varer på stub, soveposer ned i kasser
Gæt engang hvem der reparerer luftmadrasser..
10 minutters frokost ikke tid til snak
Varm, varm kop vand og en madpakk'
Så det i gang igen - arbejd arbejd
Gør den lang igen - arbejd arbejd

Vi det danske spejderkorps
Vi det danske spejderkorps

Bistok Røgsystem
Fra "Over stok og sten" - 2005

Bistok består af kunstnernavnene Pharfar, Blæs Bukki og Eagger, men her altså også Dr Robot og Phang, der muligvis bare
er Pharfar. De optræder alle mange andre steder som rappere, digtere, musikere og komponister. Men hvad er deres
relation til Det Danske Spejderkorps?

Afslutningsvis, og for at give vore trofaste læsere en kage for loyalitet, og lidt merværdi for at have læst så langt,
vedlægges et tredje digt. Det kan også være en undskyldning for, at skrivelsen udkommer med så lange mellemrum, at det
kan diskuteres om navnet "Dagens Digt" overhovedet er berettiget.
Kagen består i at vi springer helt ind i nutiden, og kaster Ursula Andkjær Olsen i badekaret med følgende udsagn:

jeg er helt uden empati
jeg kan ikke mærke nogen/noget

fra dette nulpunkt:
det der dukker op er VREDE
det første der fucking hver gang dukker op, er VREDE
den river sig løs
SOM DER FØRSTE

fra dette nulpunkt
forestiller jeg mig, at de andre følelser
vokser frem
river sig løs

jeg håber det

Ursula Andkjær Olsen
Fra "Udgående fartøj"
Illustreret af Sophia Kalkau
Gyldendal - 2015

Ursula Andkjær Olsen har ugivet tolv værker siden 2000, hvoraf flere er illustrerede. Hendes "Udgående fartøj" er man
nok nødt til at læse fra ende til anden, da digtene først rigtigt får mening ved at indgå i det forløb, der dukker op.
Forfatterweb skriver: "Med formidabelt ordgøgl og musisk sans for
sprogets magt og muligheder trækker hendes unikke stemme lyrikken ud i dagslyset og verden og politikken ind i lyrikken.
Erkendelsesmæssige svingninger og krystalklare paradokser følges ad i hendes tekster – det er store bedrifter, der er på
spil"

PS: Du er velkommen til at kommentere, melde dig fra eller lignende ved at svare på denne mail, eller sende til redaktionen@dagensdigt.dk
Du kan også finde redaktionen på http://dagensdigt.dk